Back in 'hometown' Nairobi! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van switch - WaarBenJij.nu Back in 'hometown' Nairobi! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van switch - WaarBenJij.nu

Back in 'hometown' Nairobi!

Door: Nina

06 Augustus 2009 | Kenia, Nairobi

Jambo!
Daar zijn we weer, allemaal veilig terug in Nairobi!

Zoals al vermeld zijn we (Odak, Moses, Sidi, Ida, Edu, Lilian, Kwach, Floor, Celine, Caroline, Charlotte, Lorena&Nina) donderdagochtend 30 juli vertrokken naar Kisumu, een reis van ongeveer 6 uur. Best lang, maar het was erg gezellig en veel mooie dingen gezien onderweg, zoals de echte keniaanse natuur, zebra's en apen langs de weg, mooie dorpjes en een meer dat helemaal roze was van de flamingo's. We reden dwars door de Rift-valley (voor het geval je er nog nooit van hebt gehoord, dat is bekend ;) ). Eenmaal in Kisumu, rond een uur of 3) hebben we aan Lake Victoria de lekkerste vis ever gegeten...! Daarna liepen we eventjes wat rond bij het water, maar werden gelijk van alle kanten benaderd door lijmsnuivende kinderen.. Dat was wel schokkend, want we wisten ook niet goed hoe we daar mee om moesten gaan. Gelukkig kwam het plan om even een klein stukje te varen op het meer. Dus iedereen stuk voor stuk in een zwemvest gehezen en, de een wat charmanter dan de ander, in het bootje geklauterd. En toen, in dat piepkleine stukje varen, geheel niet volgens de voorspellingen, dook vlak bij ons bootje, met het nodige snotter/sputter geluid, een (Happy) Hippo op!!! (onder enthousiast gegil van ons uiteraard) Levensgevaarlijk beest, maar dat terzijde. We zijn met onze zeebenen weer veilig aan land gekomen.
Het was tijd om Kisumu wat te verkennen! Dus zijn we het centrum ingelopen, waar we ook ons geweldige guesthouse vonden, met een heeeeel relaxed dakterras, waar we uiteraard de nodige gezellige uurtjes hebben doorgebracht! :)
Vrijdag zijn we naar Kogelo (het dorp waar Obama's oma woont) gegaan. Daar hebben we workshops gegeven op een basisschool, aan kinderen die alleen al onder de indruk waren van onze blanke huid en haren.. We hebben in groepen gewerkt en vervolgens elkaar laten zien wat we hebben gemaakt.
Toen op naar Oma Obama! Wel met gemengde gevoelens, want niet iedereen wist wat ze aanmoesten met het bezoek aan een vrouw die ineens een soort toeristische attractie scheen te zijn geworden. Toch was het leuk en bijzonder om 'mama Sarah' te ontmoeten. Ze is een wijze vrouw, die op vragen als 'hoe oud bent u?' antwoordt: 'ik ben zo oud dat ik jullie nog kan ontvangen en te woord kan staan'. Waarschijnlijk is ze rond de 90.
We hebben ook voor haar gedanst en andere bezoekers hebben zelfs meegedanst! (Mama Sarah bleef overigens rustig toekijken)
Na dat alles (en de nodige, heerlijke, mango's) weer terug naar Kisumu en de rest van de middag vrij.
Zaterdagochtend zouden we een workshop geven aan jongeren in de stad, maar die waren er allemaal vandoor gegaan, naar de 'Showground' (een soort beurs/festival in de open lucht). Dus, ja! Dan gingen wij daar ook maar naartoe! Erg leuk. Er waren oa. enorme struisvogels. Ook wel grappig was het feit dat we ongeveer 20min stonden te wachten op een man bij een soort zwembadje die een duikerspak aantrok, uiteindelijk in het water dook... En toen kwam het! We liepen een trap af, waar we konden zien wat er ging gebeuren voor een raam (als in een aquarium).. En daar zagen we de duiker, achter het glas. En that's it. Geen vis. Geen stunts. Alleen een mannetje achter glas. Hmm! Haha!
Anyway, tijd voor de terugreis naar Nairobi, dwars door een national park (helaas in het donker). Wel hebben we Masai onderweg gezien.
's Avonds rond 22u werden we thuis enthousiast ontvangen door wat k-pag'ers, alsof we weken weg waren geweest. Erg leuk!

De volgende ochtend vroeg weer vertrokken richtig Mombasa, dit keer zonder Odak, maar met Bram en Moses ingeruild voor Dennis/Daddy. Opnieuw een gezellige trip, iets langer dit keer. Onderweg weer mooie natuur, zebra's, apen EN giraffen! Ook vlakbij de auto.
Ook hier kwamen we 's avonds aan, in een opnieuw mooi hotel (met dakterras).
De volgende dag gingen we naar het strand, aan de Indische Oceaan. Een echt wit zandstrand, met, veel, zandvlooien en een dikke laag wier-achtige-bladeren waar je doorheen moest om te zwemmen. Maar ach, we lieten ons niet kisten, dus hop! De oceaan in met z'n allen! Heeeeeerlijk!!! Na een tijdje kwamen er jongeren van 3 theater/dansgroepen uit Mombasa en daarmee hebben we een workshop gedaan, gedanst en samen performances gemaakt. Heel leuk, al zijn de meeste bleekscheten errrg verbrand...

Die avond vonden we het, na uit eten te zijn geweest, tijd voor een party op het dakterras. Sidi zus was ook van de partij dus dat was gezellig! Wat Tuskers (afrikaans bier) en andere versnaperingen ingeslagen en het dak op! Helaas ging het ineens regenen dus moest de gezelligheid verder plaatsvinden in de kamer van Daddy en Kwach. Geen probleem! Tot een uur of 1 doorgedaan en toen was het echt bedtijd, want we moesten immers de volgende ochtend weer rond 6uur (uiteindelijk 7u..) terug naar Nairobi.
Wel zijn we eerst nog langs de familie van Sidi en Kwach gegaan (wonen in hetzelfde, mooie!, dorpje). Dat was geweldig! We kregen thee en eten bij Sidi's moeder en oma. EN, niet te vergeten, na 3 weken aandringen van Celine.. ;) Palmwine (cocos-wijn). Lekkerrr!
Beetje jammer alleen dat we dat ook meenamen onderweg naar huis, in een open fles en dat het ONTZETTEND stonk! We werden er allemaal misselijk van, zonder eerst door te hebben waar die geur toch vandaan kwam!? Uiteindelijk dus maar noodgedwongen de wijn onderweg gedumpt..
Verder nog een lekke band, maar gelukkig waren er handige mannen onder ons, die in de tijd dat wij dames een plasje hadden gepleegd, de boel alweer hadden gefixt.
DUS, we zijn veilig aangekomen in Nairobi! En herenigd met de rest. :)
Gister zijn we bezig geweest met kostuums en hebben we de Nederlandse Ambassade bezocht. Ook dat was erg interessant. Kwamen we er toch maar achter dat de ambassade voor meer dient dan regelen van paspoorten, visa en het oplossen van problemen met reizigers.
Vandaag was de laatste dag voor het festival morgen, dus we hebben de hele dag druk gerepeteerd/gemonteerd, kortom, gewerkt aan de show die morgen gaat plaatsvinden.. We zijn erg benieuwd!!!

Later meer hierover, het is nu tijd om te gaan..
Tot zondag!

Liefs en groetjes, Switch

• 06 Augustus 2009 - 16:33

Mieke:

Heeeey Switchers!

Wat een ontzettend VET verhaal weer! Wat een avontuur en wat een prachtig iets om mee te maken! Het klinkt allemaal heerlijk, niet alleen de activiteiten die jullie ondernemen, maar ook de bijzondere tijd die jullie samen doorbrengen daar! Iets om NOOIT meer te vergeten!

Heerlijk om daar een klein beetje deel van uit te mogen maken via jullie verhalen! Dank daarvoor!

Heel veel plezier en succes met de show guys & dolls!

LIEFS!!

Mieke (kusjes voor Nina!)

• 06 Augustus 2009 - 17:29

Chantal:

HOI Celientje (en de rest)!
    Wat een verhaal weer zeg! Geweldig lijkt t me!
    Nog een paar daagjes..!
    Ben benieuwd naar alle verhalen en foto's van straks van je Celientje!

Tot snel! Geniet nog even!;)

P.s. Doet me erg denken aan de film en boeken van The White Masai. Gaat over dezelfde plaatsen enzo!;)

• 06 Augustus 2009 - 19:26

Fem:

Ha Nin en allemaal,
    Wat een gezellige mail, mooi avontuur!!
    Wens jullie allen een goede en behouden reis toe!!!

Geniet nog van de dagen !!!
    Liefs van mij!

• 06 Augustus 2009 - 19:40

Marten:

Leuk om te lezen. mooi verhaal, het is bijna als ik of ik er bij ben.

---------------------------

Voor alle lezers!!!

Wie weet het vlucht nummer van SWITCH? of hoe laat ze aankomen zondag?

Graag lees ik dat terug.

Groet marten(link)

• 06 Augustus 2009 - 19:42

Roely:

superrr,wat een avontuur!!heel veel plezier en succes morgen met het festival!!!
    groetjes voor allemaal.
    knuf voor nina,ook van pabber.

• 06 Augustus 2009 - 20:10

Roely,nina's Mamme:

hey,marten..ik dacht dat ze volgens plan om 16.15 landen.de vlucht uit nairobi.
    je kan dan toch zo kijken op de schipholsite?geluk ermee en tot zondag?

• 06 Augustus 2009 - 20:13

Remy:

Stoer weer!

Gaaf om al die dieren in het wild te zien. Dat dwingt vast wel wat respect af, zo'n nijlpaard!

En nu showtime! Toi toi toi!!

Groetjes,
    Remy en Niek

• 06 Augustus 2009 - 20:31

Jan En Pascalle:

Lieve allemaal,
    Fijn dat jullie ook tijd hebben gehad om wat cultuur op te snuiven. Nu op naar de finale. Wij wensen jullie super veel succes daarmee. Heel veel liefs en een dikke kus voor Bram.
    Liefs van ons en van: Sam, Pim, Roger, Rob, Ton en Rex xxxxxxxxxx

• 07 Augustus 2009 - 07:09

Will. Claessen:

Super verhaal en een nog superbe belevenis. Jullie lijken wel in de sporen van Hemmingway te zijn gekropen. Geniet er maar van met volle teugen en bovenal toi, toi, toi met het festval.
    Bram van jou zal ik nog wel een uitgebreid mondeling verslag krijgen.
    Groeten van oma en opa.